Kestotilaukset
Kestotilauspalveluiksi kutsutaan tekstiviestipalveluita, joissa käyttäjä vastaanottaa yhden tilaustapahtuman perusteella viikoittain/kuukausittain tietyn määrän palveluviestejä, jotka veloitetaan puhelinlaskussa. Jotta kestotilaus olisi pätevä, on kuluttajalle ennen varsinaisen tilauksen käynnistymistä lähetettävä tekstiviesti, jossa kerrotaan täsmällisesti mm. palvelun hinta ja muut keskeiset ehdot. Tilaus voidaan käynnistää kuluttajan lähetettyä tekstiviestillä vastauksen OK palveluntarjoajalle. Alla joitakin toimintaohjeita kestotilauksiin liittyviin ongelmatilanteisiin, sekä joidenkin palveluntarjoajien yhteystietoja. Toimintaohjeet koskien kestotilauspalveluita 1 Kestotilauspalvelun lopetus 2 Alaikäisen hallussa olevan liittymän laskuttaminen 3 Kestotilauspalveluiden laskutuksesta reklamoiminen 4 Jatkotoimenpiteet 5 Palveluntajoajan velvollisuudet 6 Lista lyhytpalvelunumeroista ja palveluntajoaista 1 Kestotilauspalvelun lopetus Kestotilauspalvelun voi lopettaa lähettämällä tekstiviestin STOP siihen numeroon, josta viestejä tuli. STOP-viestissä ei saa olla muuta tekstiä, koska viesti käsitellään koneellisesti. Mikäli viestejä tulee useista numeroista, pitää näihin kaikkiin lähettää viesti STOP. 2 Alaikäisen tilaamat palvelut Liittymän haltijan on suomessa oltava täysi-ikäinen. Puhelinlaskun yhteydessä tapahtuva palveluviestien laskutus perustuu liittymän haltijan ja operaattorin väliseen sopimukseen. Mikäli alaikäinen käyttää maksullisia puhelinpalveluita, on vastuu lähtökohtaisesti täysi-ikäisellä liittymän haltijalla. 3 Kestotilauspalveluiden laskutuksesta reklamointi Reklamaatio kannattaa lähettää - mieluiten kirjallisesti (sähköpostilla) - sekä operaattorille että palveluntarjoajalle. Reklamaatiosta tulee ilmetä: a. Sellainen tapahtuman kuvaus, jonka perusteella palvelu voidaan yksilöidä (esim. mistä numerosta viestit tulevat ja mitä suurin piirtein on tapahtunut). b. Perustelu sille, miksi mielestänne ette ole maksuvelvollinen c. Mikäli ette ole vielä maksanut laskua, on teidän selkeästi ilmoitettava, mikäli ette sitä aio maksaa. Voitte esim. ilmoittaa, että ette maksa puhelinlaskun kiistanalaista osuutta (ts. sitä osuutta, joka on aiheutunut eklamaation kohteena olevasta palvelusta)ennen kuin sekä palveluntarjoaja että operaattori ovat ottaneet kantaa asiaan ja asia on heidän tahoiltaan oppuun käsitelty. d. Hyvitysvaatimus, mikäli reklamaation kohteena olevia laskuja on jo maksettu. Kiistanalaisena olevaa laskun osaa ei tule maksaa ennen kuin asia on kaikkien osapuolien (palveluntarjoaja, operaattori, kuluttajariitalautakunta) taholta käsitelty. 4 Jatkotoimenpiteet Mikäli palveluntarjoaja ei suostu hyvitykseen, on asiakkaalla oikeus jatkaa reklamointia. Reklamointia voi jatkaa MAPEL:iin, jotta voimme tutkia palveluntarjoajan palvelun. Mikäli asiakas haluaa, voi valituksen tehdä myös kuluttajariitalautakuntaan. 5 Palveluntarjoajan velvollisuudet Kestotilauspalvelulla tarkoitetaan tässä yhteydessä tekstiviestikestotilauspalveluita, joissa palveluntarjoaja toimittaa kiinteää maksua vastaan sisältöä matkapuhelimeen. Sisältö voi olla muodoltaan viihdesisältöä (kuvat, videot, tietovisat yms.) tai yleishyödyllisiä palveluita (säätiedot, uutiset yms.). Kestotilauspalvelun laskutus perustuu normaalisti vastaanotettuihin tekstiviesteihin. Palvelun alkamisen yhteydessä palveluntarjoajan tulee ilmoittaa, että kyseessä on kestotilaus, maksimihinta kuukaudessa sekä yksittäisen viestin hinta, yhteystiedot sekä lopetusohjeet. Kyseiset ohjeet sijaitsevat yleensä mainoksen alla. Joulukuussa 2010 astui voimaan uusi säädös koskien mobiilikestotilauksia. Kyseinen säädös velvoittaa palveluntarjoajat käyttämään erityistä vahvistusmenettelyä varmistaakseen, että asiakas on ymmärtänyt palveluehdot. Kyseisessä menetelmässä palveluntarjoaja lähettää palveluehdot (hinta, tilauksen luonne jne.) asiakkaan liittymään määrämuotoisena tekstiviestinä, johon asiakkaan on vastattava "ok", jotta kestotilaus voisi alkaa. Perinteisesti kestotilauksisksi miellettyjen palveluiden lisäksi säännös koskee kaikkia muitakin sellaisia palveluita, joissa asiakas vastaanottaa yhden tilauksen perusteella useampia maksullisia tekstiviestejä. 6 Joitakin palveluntarjoajia ja lyhytsanomapalvelunumeroita
Aspiro info@aspiro.fi 17143, 173377
Daprime fi@mobisupport.net 17119
NETSIZE helpdeskfi@netsize.com 17111, 17229, 17270, 173009, 173017, 173171, 173372, 173372, 173372, 173372, 173372, 173372, 173372, 173372, 173737
Ericsson IPX fi.customerservice@ipx.com
17130, 17151, 17159, 17211, 17212, 17228, 17232, 17273, 17277, 17278, 17298, 173073, 173731, 179022, 179131, 179479, 179988
Unwire asiakaspalvelu@unwire.fi 17163, 17162, 17214, 13311, 18380, 12150, 18107, 18185, 18380999, 358445141338, 179179