Usein kysyttyä

 

1. Ns. kestotilauspalvelut (tai muut vastaanottajalle maksulliset viestit)
K: Minulle tulee toistuvasti tekstiviestejä, joiden vastaanottaminen maksaa. Mistä on kyse?
V: Kyse on kestotilauspalvelusta eli palvelusta, jossa käyttäjä vastaanottaa yhden tilaustapahtuman perusteella viikoittain/kuukausittain tietyn määrän palveluviestejä, jotka veloitetaan puhelinlaskussa. Lue lisää täältä.  

2. Tekstiviestimainonta
K: Saan tekstiviestejä, joissa kehotetaan soittamaan palvelunumeroon tai mainostetaan tuotteita. Miten saan viestien tulon loppumaan? 
V: Tekstiviestimainokset katsotaan sähköiseksi suoramarkkinoinniksi. Kuluttajalla on aina oikeus kieltää tällainen mainonta ilmoittamalla asiasta mainostajalle. Tekstiviestissä tulisi yleensä olla ohje mainonnan lopettamiseksi. Mikäli tekstiviestissä ei ole ohjetta tai lähettäjän tarkempia yhteystietoja, niin katso lisätietoja täältä.

3. Alaikäisten asema
K: Alaikäinen lapseni on tilannut maksullisia mobiilipalveluita ja soitellut kalliisiin palvelunumeroihin. Onko lasku maksettava?
V: Jos kyseessä on puhelinlaskun yhteydessä laskutettava palvelu (esim. 0700-alkuiset puhelinnumerot tai 17-alkuiset tekstiviestinumerot) on liittymäsopimuksen tehneellä vanhemmalla lähtökohtaisesti maksuvelvollisuus... lue koko vastaus.


Muita tyypillisiä kysymyksiä: 

Palveluestot
K: Miten voin estää palvelunumeroihin soittamisen ja maksullisten tekstiviestipalveluiden käytön omasta tai lapseni puhelimesta?
V: Puhelinliittymän haltija voi estää liittymästään valtakunnallisissa numeroissa tarjottavien lisämaksullisten palveluiden käytön. Lue lisää estoista.

Virhelaskutus
K: Voidaanko minua puhelinlaskussa virheellisesti laskuttaa sellaisista puheluista, joita liittymästäni ei todellisuudessa ole soitettu?
V: Nykyinen digitaalinen puhelinverkko on erittäin luotettava ja suoranaisen virhelaskutuksen mahdollisuus on häviävän pieni. Lisätietoja.

Puhelinlaskusta erillään laskutettavat palvelut
K: Olen saanut erillisen laskun, joka koskee maksullista puhelinpalvelua. Miksi palvelua ei ole laskutettu normaalisti puhelinlaskun yhteydessä? Onko lasku maksettava?
V: Joissakin tapauksissa lasku on maksettava. Lasku on kuitenkin usein perusteeton, mikäli palvelun tarkkoja hintatietoja ei ole annettu etukäteen tai jos soittaja on ollut alaikäinen. Lue koko vastaus.