Palveluiden luokittelu
1§ Palveluluokkajako
Lisämaksulliset palvelut jaetaan palveluiden sisällön perusteella Viestintäviraston määräämiin palveluluokkiin. Palveluiden sisältöjen luokittelu perustuu varsinaisen palvelun sisältöön. Palveluluokat ovat seuraavat:
I Yleishyödylliset palvelut
Yleishyödylliset palvelut usein täydentävät palveluntuottajan muuta palvelua tai toimintaa.
I.1 Yrityksille suunnatut palvelut
I.2 Aikataulut ja tiedotus
I.3 Edulliset asiointipalvelut. Edullisena voidaan pitää
- kertaveloitteista palvelua, jonka hinta on alle 2,25€ puhelulta
- aikaveloitteista palvelua, jonka hinta on alle 90 senttiä minuutilta
- yhdistelmäveloitteista palvelua, jossa kertaveloitus on korkeintaan 1,80 € ja
aikaveloitus alle 90 senttiä minuutilta siten, että neljän minuutin kestoisen
puhelun taksaksi tulee korkeintaan 3,60 €.
II Asiointipalvelut
Palveluita, joiden käyttämiseen johtava asiointitarve on tiedon, tuotteen tai palvelun saaminen, jolloin puhelinpalvelun käyttö yleensä korvaa fyysisen siirtymisen tai jonkin muun viestintätavan käytön.
II.1 Tilauspalvelut ja tavaroiden maksaminen
II.2 Henkilökohtaiset asiantuntijapalvelut
II.3 Markkinointikampanjat
II.4 Informaatiopalvelut
II.5 Ilmoitustilan myynti
II.6 Markkinatutkimukset ja mielipidemittaukset
ll.7 Lahjoitukset hyväntekeväisyyteen
III Ajanvietepalvelut
Palveluita, joiden käyttämisen motiivina on ajanviete, sekä viihteeseen liittyvät palvelut.
III.1 Keskustelulinjat (jotka eivät ole kahdenkeskisiä sisällöltään eroottisiksi miellettäviä seuranhakupalveluita)
III.2 Viihteelliset asiantuntijapalvelut
III.3 Pelit
III.4 Markkinointikampanjat
III.5 Äänestykset
III.6 Muut ajanvietepalvelut
IV Aikuisviihde
IV.1 Aikuisviihdepalvelut
2§ Asiantuntija- ja neuvontapalvelut
Yrityksille suunnatut neuvonta- ja asiantuntijapalvelut, joiden sisältö on selvästi myös yksityishenkilöiden hyödynnettävissä kuuluvat luokkaan II.2., muulloin luokkaan I.1.
Asiantuntijapalvelut, joissa asiantuntemus ei ole kiistatta osoitettavissa tai yleisesti tunnustettu, kuuluvat luokkaan III.2. Kuitenkin seksiin liittyvät tällaiset palvelut kuuluvat luokkaan IV.1.
Edellä mainittu asiantuntemusvaatimus koskee myös ns. kriisi- ja palvelevia puhelimia.
Asiantuntijan antamat pelivihjeet kuuluvat luokkaan III.2.
Ennusteista sääennusteet kuuluvat luokkaan II.4. silloin, kun kyseessä on meteorologin antama ennuste. Muut ennusteet sijoitetaan Ajanviete- palveluluokkaan.
3§ Informaatio ja tiedotus
Yleishyödyllisiin palveluihin luokitellaan yritysten ja julkisyhteisöjen tiedotus sekä viranomaisten edulliset asiointipalvelut. Tiedon myynti liiketoimintana kuuluu luokkaan II.
Asiointipalveluksi II.4. luokitellaan myös ajanvietteeseen tai viihteeseen, esim. urheiluun, liittyvä tiedon myynti silloin, kun kyseessä ovat faktat eikä esimerkiksi vihjeet tai ennusteet.
4§ Tilauspalvelut ja tavaroiden maksaminen
Tilauspalvelut kuuluvat pääsääntöisesti Asiointipalvelut -luokkaan seuraavin poikkeuksin:
Aikuisviihteeseen kohdistuvat tilauspalvelut kuuluvat palveluluokkaan IV.
Tilauspalvelun luonteiset markkinointikampanjat, joiden voidaan katsoa kohdistuvan myös lapsiin, sijoitetaan ajanvietepalveluluokkaan (III.4).
5§ Ilmoitustilan myynti
Asiointipalveluluokkaan ei kuulu ilmoitustilan myynti henkilöilmoitteluun mm. henkilökohtaista- ja treffipalstoille, vaan ne sijoittaan Ajanviete ja Aikuisviihdeluokkiin riippuen palvelun markkinoinnin luonteesta.
Ilmoitustilaksi tulkitaan yhtä hyvin painettu kuin sähköinenkin media mm. puhelintreffi- ja seuranhakupalvelut.
6§ Markkinatutkimukset ja mielipidemittaukset
Viranomaisten ja markkinatutkimusyritysten järjestämät mielipidemittaukset kuuluvat luokkaan Asiointipalvelut (II.6).
Massaäänestykset riippumatta mielipidemittauksen luonteesta kuuluvat luokkaan Ajanviete ( III.5).
7§ Keskustelupalvelut
Ajanvietepalvelut -luokkaan sijoitettavilla linjoilla ei saa olla mukana palveluntuottajan ammattipuhujia vaan viestinnän on oltava palvelun käyttäjien välistä. Tähän luokkaan kuuluvat palvelut eivät saa olla sisällöltään eroottisia eikä niitä saa sellaisina mainostaa.
Muut kuin edellä mainitut ehdot täyttävät keskustelulinjat kuuluvat Aikuisviihde-luokkaan.
8§ Hengelliset palvelut
Hengelliset palvelut tilauspalveluita lukuun ottamatta sijoitetaan Ajanviete-luokkaan.
9§ Lausunto palveluluokkaan sijoittamisesta
Palveluntuottajalla on oikeus saattaa lautakunnan käsiteltäväksi kysymys siitä, mihin palveluluokkaan tietty palvelu kuuluu. Lautakunnan on käsiteltävä asia kiireellisenä. Lausunto voidaan pyytää myös puhelinpalveluasiamieheltä. Lautakunta on sidottu antamaansa lausuntoon sille esitetyn materiaalin rajoissa. Lautakunta ei ole sidottu puhelinpalveluasiamiehen lausuntoon. Lautakunnan lausunnosta ei ole valitusoikeutta.
Takaisin normiston sisällysluetteloon.